Stiri Piata


TURBOMECANICA S.A. - TBM

Clarificari solicitate de investitori in cursul teleconferintei din 31.08.2021

Data Publicare: 07.09.2021 12:55:57

Cod IRIS: 16B27

Raport curent

Nr. 19  din 06.09.2021

 

Raport curent conform art. 143 si urmatoarele  din Regulamentul ASF 5/2018

   

Data raportarii:  06.09.2021

Denumirea entitatii emitente: TURBOMECANICA SA

Sediul social: Bucuresti, Bd. Iuliu Maniu nr 244, Sector 6

Numarul de telefon: 021  434 32 06 021 434 07 41  fax: 021 434 07 94

Codul unic de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului: RO 3156315

Numar de ordine in Registrul Comertului: J40/533/1991

Cod LEI : 529900O5AIXHHACIZH85

Capital social subscris si varsat: 36.944.247,50 lei

Piata reglementata pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise: Bursa de Valori Bucuresti Titluri de capital – Categoria actiuni standard

 

Clarificari solicitate in cursul teleconferintei cu investitorii din 31.08.2021

 

1.             Care ar fi argumentele in sustinerea previziunilor actuale legate de incadrarea in parametrii economici prevazuti in Bugetul de venituri si cheltuieli  aprobat de AGOA avand in vedere ca si in luna mai 2021 se previziona incadrarea in acesti parametri la  sfarsitul S1 2021 si nu s-a realizat aceasta previziune.

 

Trebuie avut in vedere ca efectele COVID, care nu au putut fi previzionate  nici macar la nivelul  lunii mai 2021  au avut o influenta negativa   asupra activitatii din T2 2021. Unii angajatii direct productivi in activitatea de intretinere tehnica au fost  in concediu medical de lunga durata, ceea ce a afectat  in mare parte activitatea direct productiva din S1 2021. Spre deosebire de experientele anterioare, cand in TBM au mai aparut intarzieri cauzate de evenimente dificil de anticipat (concediu medical, demisie, etc.), de aceasta data recuperarea intarzierilor decurge mai greu datorita numarului mare de persoane indisponibilizate de COVID.  Pentru a limita efectele in timp, s-au intreprins masuri care au vizat preintampinarea escaladarii intarzierilor, pentru a nu fi afectate si alte termene de livrare, dar aceste masuri nu pot asigura o recuperare imediata a lipsei capacitatii umane de 1.5 luni inregistrate la inceputul anului 2021.

 

Acest impact de regaseste in nivelul Cifrei de Afaceri si in rezultatele companiei raportate la inchiderea celor 2 trimestre 2021.

 

Pentru anul acesta, obiectivul TBM este in continuare ca la nivel de an 2021 volumul de productie si reparatie sa se incadreze in nivelul bugetat. Acest obiectiv are la baza in principal termenii contractuali care au putut fi amanati in an, dar nu se pot amana pe anul urmator.

 

2.             Situatia cheltuielilor nedeductibile  si in special a cheltuielilor nedeductibile cu amortizarea avand in vedere ca suma aferenta acestora este destul de mare.

 

Cheltuielile cu amortizarea au crescut in urma reevaluarii mijloacelor fixe de la decembrie 2021, care a avut impact cu privire la toate imobilizarile corporale (cladiri + echipamente). In urma acestei reevaluari, valoarea mijloacelor fixe, a crescut ceea ce se traduce prin cresterea valorii activelor. Aceasta crestere a valorii atrage dupa sine o crestere a valorii amortizarii.

La 31.12.2020 s-au inregistrat in urma reevaluarii urmatoarele cresteri semnificative cu impact asupra situatiei cheltuielilor nedeductibile cu amortizarea:

a)                  Cladiri + 2.526.858 RON

b)                  Utilaje/echipamente + 11.647.787 RON

c)                  Aparate de masurare, control si reglare + 3.087.946 RON, toate aceste majorari au dus la cresterea valorii supuse amortizarii.

 

Precizam ca reprezinta  aspecte care impacteaza cheltuielile cu amortizarea si  anumite intrari/iesiri imobilizari .  

 

In ceea ce priveste deductibilitatea amortizarii, diferenta dintre amortizarea contabila si amortizarea fiscala este considerata nedeductibila. In urma reevaluarii, la unele echipamente  valoarea amortizarii lunare este mai mare decat amortizarea corespunzatoare costului initial. (sunt foarte multe cladiri/utilaje care au fost achizitionate cu  multi ani in urma  si in urma reevaluarii au avut un plus de valoare, conform celor mentionate anterior).

TBM  utilizeaza  ca metoda de amortizare  metoda amortizarii liniare  si in tabelul de mai jos, este evolutia cheltuielilor cu amortizarea S1 2020 vs S2 2021

 

Evolutie amortizare
Sem I 2021 vs Sem I 2020

                                (RON)

Anul/luna

2020

2021

Crestere
relativa

IANUARIE

736.523

982.162

27,6%

FEBRUARIE

691.341

919.392

MARTIE

713.841

920.506

APRILIE

728.573

906.844

MAI

753.144

911.887

IUNIE

741.782

929.227

Total RON

4.365.204

5.570.017

 

 

3.             Cheltuielile nedeductibile aferente sponsorizarilor,  reclamei etc  au  fost la un nivel destul de mare, care este situatia acestora in contextul  rezultatelor financiare aferente S1 2021.

 

Cheltuielile cu sponsorizari au fost in cuantum de 19.175 RON, care sunt considerate cheltuieli nedeductibile la calculul impozit profit, dar se deduc din impozitul pe profit datorat.

Cheltuieli cu reclama si publicitate in valoare de 110.571 RON, in crestere cu 33.519  RON fata de iunie 2020 (in principal furnizor  EUROMEDIA – ex: publicitate TBM la METROU Bucuresti), cheltuieli care sunt efectuate in baza unor contracte, sunt considerate deductibile la calculul impozitului pe profit.

 

 

.Cheltuielile cu invatamantul dual, in valoare de 548.255 RON  care sunt considerate cheltuieli  deductibile la calculul impozitului pe profit in crestere cu 414.155 fata de iunie 2020, crestere care este explicata un Raportul de Gestiune.

 

4.             In ce masura se pot  transfera catre clienti, in pretul bunurilor si serviciilor, cresterea cheltuielilor cu materiile prime (15% conform raportului la S1)? Exista clauze de indexare a pretului?

 

Cresterea cheltuielilor nu trebuie obligatoriu atribuita unor cresteri de preturi. Le fel se poate atribui si unei aprovizionari in avans. Aprovizionarea in avans apare in anumite circumstante printre care enumeram: lot minim livrabil (ex: necesar 2 buc – cantitate minim livrabila 10 buc) analize statistice asupra unor inlocuiri de piese pe produse in intretinere care au termen mare de livrare, asigurarea pieselor de schimb pentru efectuara a 2 sau mai multe reparatii a aceluiasi tip de produs concomitent; disparitia de pe piata a unui furnizor/ stoc de funizor si diminuarea riscului de ne-livrare datorita lipsei de furnizor aprobat.

 

In ceea ce priveste situatia clientilor TBM interni  precizam ca preturile se stabilesc cu luarea in considerare a valorii materialelor implicate in fabricatia / reparatia produselor, conform legii achizitiilor publice in cazul structurilor de stat si a ofertelor de pret catre toti ceilalti clienti intocmite conform  listelor de caderi la triaj si a actelor tehnice emise de TBM. In contracte se prevad clauze de indexare a preturilor in functie de IPC total comunicat de Institutul National de Statistica ( in cazul MApN) si de conditiile economice specifice fiecarui an cu ceilalti clienti.

 

In ceea ce priveste situatia clientilor TBM externi,  preturile se stabilesc prin negociere in baza ofertelor de pret TBM intocmite  avand in considerare  preturile actuale la materiile prime si materialele utilizate; preturile se reanalizeaza si dupa caz, se renegociaza cu clientii, in functie de rezultatele analizelor de cost / pret, dar luand si in considerare oriectivele strategice ale Companiei.

 

 

5.             Care este explicatia  cresterilor de stocuri si  cum sunt formate aceste stocuri  din materii prime sau sau  semifabircate

 

Stocurile au crescut cu 5,1 mil RON (fara impact IFRS15) fata de luna decembrie 2020, astfel:

-                      31.12.2020 valoare stocuri = stocuri+/-diferente de pret (favorabile/nefavorabile) - provizioane = 62.903.057 RON - 31.729.886 RON (reclasificare productia in curs de executie, la active contractuale)= 31.173.171 RON (reconciliere din situatiile financiare la iunie 2021)

-                      30.06.2021 valoare stocuri = stocuri+/-diferente de pret (favorabile/nefavorabile) - provizioane = 68.082.587 RON.

In tabelul de mai jos este variatia stocurilor (iunie 2021 vs decembrie 2021) de 3,1 mil. RON, restul pana la 5,1 mil RON reprezinta diferente de pret ( a se vedea si Raportul de Gestiune la  30 iunie 2021).

 

In conformitate cu IFRS15 „Venituri din contractele cu clientii” productia in curs de executie la 31.12.2020, in valoare de 31.729.886 RON, a fost reclasificata la active contractuale.

De aceea la anul 2020 la Stocuri valoarea este diminuata cu valoarea productiei in curs de executie, ea regasindu-se tot la active, dar la active contractuale. Mai multe informatii despre impact IFRS 15, se regasesc in Raportul de Audit la 31.12.2020. Fara impactul IFRS15 valoarea stocurilor la 31.12.2020 a fost de 62.903.057 RON (asa cum este mentionat si in Raportul de gestiune  la 30 iunie 2021)

 

De asemenea societatea si-a respectat politica de aprovizionare prin achizitia de materii prime si materiale necesare si pentru produsele care se vor finaliza pana la sfarsitul T3 2021. Aceste masuri s-au luat pentru a preveni eventualele probleme in lantul de aprovizionare, care ar putea genera intarzieri in procesul de productie.

Stocuri

dec.20

iun.21

Variatie
iunie 2021 vs dec 2020

materii prime si materiale

28.636.653

27.655.170

-981.483

materiale auxiliare

1.838.795

1.958.939

120.144

materiale consumabile

162.919

184.559

21.640

materiale de natura obiectelor de inventar

222.149

206.161

-15.988

productia in curs de executie

33.796.040

37.389.426

3.593.385

produse finite

1.910.645

2.114.234

203.588

produse reziduale

141.275

220.250

78.975

marfuri+ambalaje

33.611

106.843

73.232

semifabricate

9.467.657

9.523.621

55.964

materiale in curs de aprovizionare

11.487

27.662

16.175

Total Stocuri

76.221.232

79.386.864

3.165.632

Ajustari diferente pret si provizioane

13.318.175

11.304.277

 

Impact IFRS 15 Venituri din Ctr. Clienti

31.729.886

0

 

Total Stocuri din Situatiile financiare

31.173.171

68.082.587

 

 

            Fara aplicarea  IFRS15                     62.903.057

 

 

 

Ing. RADU VIEHMANN

Presedintele consiliului de administratie

 

 



 Print

Informatii furnizate prin IRIS, platforma de stiri a Bursei de Valori Bucuresti.

______________________

Bursa de Valori Bucuresti ("BVB") nu este responsabila de continutul acestui Raport. Emitentii ale caror instrumente financiare sunt tranzactionate pe pietele administrate de catre BVB au obligatia de a intocmi Rapoarte in conformitate cu prevederile legale si regulamentare incidente. BVB publica aceste Rapoarte in calitate de administrator al acestor piete, desemnat de catre ASF. In situatia in care, pentru informarea corespunzatoare a investitorilor, sunt publicate Rapoarte semnate de persoane diferite, sau cu informatii divergente, responsabilitatea juridica revine in totalitate semnatarilor respectivelor Rapoarte. BVB isi declina orice obligatie sau raspundere fata de emitenti sau terte parti, cu privire la realitatea, integralitatea si exactitatea informatiilor furnizate de catre acestia si distribuite de catre BVB. Utilizatorii website-ului au responsabilitatea de a verifica continutul rapoartelor. Orice raport (inclusiv orice prospect) care se adreseaza exclusiv unor persoane/tari specificate in acesta nu trebuie luate in considerare de catre persoanele / in tarile excluse. Termenii si conditiile, inclusiv restrictiile de utilizare si redistributie se aplica.


©2016 Bursa de Valori Bucuresti. Toate drepturile rezervate.