Stiri Piata


S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. - SNN

Informatii cu privire la opinia cu rezerve a auditorului

Data Publicare: 29.05.2023 17:20:20

Cod IRIS: B1485

Raport curent conform prevederilor Regulamentului ASF nr. 5/2018 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata si Legii 24/2027

Data raport: 29.05.2023

Denumirea entitatii emitente: Societatea Nationala NUCLEARELECTRICA S.A.

Sediul social: Bulevardul Iancu de Hunedoara, nr. 48, Sector 1, Bucuresti

Numarul de telefon/fax: 021.203.82.00 / 021.316.94.00

Codul unic de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului: 10874881

Numar de ordine in Registrul Comertului: J40/7403/1998

Capital social subscris si varsat: 3.016.438.940 lei

Piata reglementata pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise: Bursa de Valori Bucuresti

 

Catre:              Bursa de Valori Bucuresti

                        Autoritatea de Supraveghere Financiara

 

 

 

Eveniment important de raportat:      

 

Raport curent cu privire la asigurarea informarii tuturor categoriilor de utilizatori ai situatiilor financiare ale Societatii Nationale Nuclearelectrica SA cu privire la opina cu rezerve, exprimata de auditorul financiar in rapoartele de audit emis pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate aferente exercitiului financiar incheiat la 31.12.2022, precum si asupra paragrafului de evidentiere a unor aspecte din cadrul acelorasi rapoarte de audit

 

Auditorul financiar al SN Nuclearelectrica SA (“SNN”) si-a exprimat o opinie cu rezerve si a inclus un paragraf de evidentiere a unor aspecte in rapoartele de audit financiar pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate aferente exercitiului financiar incheiat la 31.12.2022.

 

Bazele opiniei cu rezerve exprimate de auditorul financiar in rapoartele de audit aferente exercitiului financiar 2022 se regasesc in toate opiniile de audit aferente situatiilor financiare IFRS incepand cu anul 2013 (anterior anului 2013, SNN a intocmit situatii financiare in conformitate cu IFRS astfel: situatii financiare individuale incepand cu anul 1998 si situatii financiare consolidate incepand cu anul 2011).

 

Societatea considera ca opinia cu rezerve exprimata de auditorul financiar al SNN nu este factor care ar putea afecta imaginea fidela asupra pozitiei financiare la data de 31.12.2022, a performantei financiare si a fluxurilor de trezorerie aferente exercitiului incheiat la aceeasi data, in conformitate cu prevederile reglementarilor si politicilor contabile, asadar situatiile financiare indeplinesc principiul redarii fidele a evenimentelor economic-financiare aferente exercitiului financiar incheiat la 31.12.2022. Cu toate acestea, la solicitarea Autoritatii de Supraveghere Financiara - ASF, inaintata SNN in data de 8 mai 2023, pentru asigurarea informarii tuturor categoriilor de utilizatori ai informatiilor financiar-contabile, consideram oportuna expunerea informatiilor de mai jos cu privire la continutul rapoartelor de audit emise pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate aferente exercitiului financiar incheiat la 31.12.2022.

 

  1. Opinia cu rezerve

Rapoartele de audit emise de auditorul financiar pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate aferente exercitiului financiar incheiat la 31.12.2022 contin opinie cu rezerve, baza opiniei cu rezerve fiind urmatoarea:

 

“Dupa cum este prezentat in Nota 5 la situatiile financiare individuale anexate, la 31.12.2022 Societatea are inregistrate imobilizari corporale in curs cu valoarea contabila de 273.960.000 lei (273.960.000 lei la 31.12.2021), constand in capitalizari de elemente destinate Unitatilor 3 si 4 ale centralei nucleare de la Cernavoda. Inainte de anul 1991, unitatile nucleare 1, 2, 3, 4 si 5 au fost considerate un singur proiect si, de aceea, costurile de constructie efectuate nu au fost alocate la nivelul fiecarei unitati. Ulterior, Societatea a efectuat alocarea costurilor de constructie pentru Unitatile 3 si 4 ale centralei nucleare. Nu am putut obtine probe de audit suficiente si adecvate cu privire la acuratetea acestei alocari, care are efect asupra evaluarii acestor active. Aceste limitari au de asemenea impact asupra datoriei privind impozitul amanat alocata pentru Unitatile 3 si 4 la 31.12.2022, in suma de 43.524.186 lei (43.524.186 lei la 31.12.2021). In consecinta, nu am fost in masura sa determinam daca sunt necesare ajustari ale imobilizarilor corporale, a datoriei privind impozitul amanat si a rezultatului reportat la 31.12.2022 si, in consecinta, ale deprecierii si amortizarii, cheltuielii cu impozitul pe profit si profitului net pentru exercitiul financiar incheiat la aceeasi data.”

 

  1. SNN intocmeste situatii financiare in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara adoptate de catre Uniunea Europeana (“IFRS - UE”) incepand cu anul 2013;
  2. Bazele opiniei cu rezerve exprimate de auditorul financiar in rapoartele de audit aferente exercitiului financiar 2022 se regasesc in toate opiniile de audit aferente situatiilor financiare IFRS precedente anului 2022 (anterior anului 2013, SNN a intocmit situatii financiare in conformitate cu IFRS astfel: situatii financiare individuale incepand cu anul 1998 si situatii financiare consolidate incepand cu anul 2011);

 

  1. In rapoartele de audit, exista o singura baza a opiniei cu rezerve, iar aceasta se datoreaza urmatoarelor premize istorice:
    1. SNN are inregistrate in cadrul “Imobilizarilor in curs” valoarea contabila aferenta Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda la un cost de circa 274 milioane RON, constand in elemente de cheltuieli capitalizate aferente Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda.
    2. Inainte de anul 1991, Unitatile 1, 2, 3, 4 si 5 au fost considerate un singur proiect de investitii si de aceea, costurile de constructie inregistrate pana la acea data nu au fost alocate la nivelul fiecarei unitati nucleare, ci cumulat considerandu-se un singur Proiect (Unitatile 1 - 5).
    3. Ulterior, SNN a efectuat o alocare a costurilor de constructie pentru Unitatile 3 si 4, in temeiul unui rationament profesional adecvat, in baza informatiilor disponibile, pentru determinarea costului aferent acestora, in considerarea modului de contabilizare a cheltuielilor investitionale ale Proiectului, dinainte de 1991.
    4. Auditorul nu a putut obtine probe de audit suficiente si adecvate cu privire la acuratetea alocarii costurilor aferente Unitatilor 3 si 4, care are efect asupra evaluarii acestor active.
  2. Politicile contabile ale SNN prevad ca imobilizarile in curs de executie sa fie reflectate la modelul bazat pe cost, in conformitate cu standardul IAS 16 paragraf 30.

 

In aceste conditii, auditorul sustine ca nu a putut obtine probe de audit suficiente si adecvate cu privire la acuratetea acestei alocari, care are efect asupra evaluarii acestor active si nu a fost in masura sa identifice daca sunt necesare ajustari ale imobilizarilor corporale, si a altor elemente asupra carora reevaluarea acestora ar avea impact, respectiv asupra datoriei privind impozitul amanat si rezultatului reportat la 31.12.2022, ca urmare a valorii contabile aferente Unitatilor 3 si 4 reflectata in pozitia financiara, exprimandu-si astfel rezerva cu privire la acest aspect reflectat in situatiile financiare individuale si consolidate.

 

O solutie de eliminare a acestei rezerve, identificata si in cadrul discutiilor cu auditorii financiari, este modificarea politicilor contabile SNN in ceea ce priveste reflectarea activelor destinate Unitatilor 3 si 4 (imobilizari in curs) intr-o grupa distincta de active si aplicarea modelului reevaluarii de reflectare distinct a activelor destinate Unitatilor 3 si 4 in situatiile financiare in conformitate cu standardul IAS 16 paragraful 31. Intr-o astfel de situatie, o reevaluare independenta efectuata cu suficienta regularitate ar constitui o baza rezonabila de reflectare a acestor active in situatiile financiare, fata de un cost alocat si s-ar elimina limitarile inerente in cadrul procesului de auditare, conducand la eliminarea acestei baze de emitere a opiniei cu rezerve.

 

Nu s-a considerat oportuna modificarea politicilor contabile cu privire la activele destinate Unitatilor 3 si 4, in sensul crearii unei grupe distincte de active care sa faca obiectul unei reevaluari, datorita cel putin a urmatoarelor motive:

 

  1. Aceste active nu sunt operationale, fiind imobilizari in curs; politicile normale de reflectare a imobilizarilor in curs sunt la cost, deoarece pana la momentul finalizarii (fiind in curs), aceste active nu produc beneficii economice, ci doar se asteapta sa produca ulterior punerii in functiune;

 

  1. O evaluare independenta a acestor active realizata de un evaluator independent ar avea ca obiectiv stabilirea valorii juste definita de IFRS 13 (Evaluarea la valoarea justa) care contine urmatoarea definitie: „Valoarea justa este pretul care ar fi incasat pentru vanzarea unui activ sau platit pentru transferul unei datorii intr-o tranzactie reglementata intre participantii de pe piata, la data evaluarii”.

Standardul de evaluare emis de ANEVAR – „SEV 300 Evaluari pentru raportarea financiara”, utilizat de evaluatori, prevede la paragraful G2: „Comentariul din IFRS 13 si, in special referirile la participantii de pe piata, la o tranzactie normala, tranzactie ce are loc pe piata principala sau pe cea mai avantajoasa piata si pentru cea mai buna utilizare a unui activ, arata clar faptul ca valoarea justa, conform IFRS - urilor, este coerenta, in general, cu conceptul de valoare de piata, asa cum aceasta este definita si comentata in SEV 100 Cadrul general”. In plus International Valuation Standard Board („IVSB”) considera in general, definitia valorii juste din IFRS coerenta cu definitia valorii de piata din standardele de evaluare.

 

In cazul nostru, pentru Unitatile 3 si 4 nu se poate identifica existenta unei piete de tranzactionare pentru astfel de active aflate in curs si in aceste conditii aplicarea tratamentului „reevaluarii” din prevederilor IAS 16 paragraf 31 devine inoperabila.

 

SNN aplica metoda costului in conformitate cu prevederile IAS 16 paragraf 30, ca metoda de evaluare a imobilizarilor corporale in curs fapt reflectat si in politicile contabile adoptate de aceasta.

 

  1. Unitatile 3 si 4 sunt elementul principal al Proiectului privind Cresterea Capacitatii de Productie derulat de SNN.

 

Ultimele actiuni derulate de SNN in vederea continuarii Proiectului privind Cresterea Capacitatii de Productie sunt urmatoarele:

 

•   Prin Decizia Prim-Ministrului Romaniei nr. 5/03.01.2022 a fost infiintat Comitetul de Coordonare pentru extinderea programului nuclear civil din Romania, avand ca atributii principale analiza, cristalizarea si fundamentarea deciziilor strategice, a masurilor necesare pentru extinderea programului nuclear civil din Romania si stabilirea mandatului reprezentantilor Partii Romane in cadrul intrunirilor Comitetului Strategic (“Steering Committee”) pentru coordonarea, facilitarea si evaluarea activitatilor de cooperare prevazute in Acordul intre Guvernul Romaniei si Guvernul SUA privind cooperarea in legatura cu proiectele nuclearo-energetice de la Cernavoda si in sectorul energiei nucleare civile din Romania.

 

•   Prin Hotararea nr. 6/10.08.2022 a Adunarii Generale Ordinare a Actionarilor SNN a fost aprobata continuarea Proiectului Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda, respectiv adoptarea Deciziei Preliminare de Investitie si trecerea in Etapa II – Lucrari Preliminare, conditionat de aprobarea si incheierea Acordului de Sprijin intre Statul roman si SNN in legatura cu Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda. A fost aprobat, de asemenea, initierea demersurilor in vederea atribuirii si incheierii contractelor necesare pentru finalizarea Proiectului, in conditiile limitelor de competenta prevazute de actele constitutive ale SNN si Energonuclear S.R.L., si cu incadrarea in limita sumei de 185 milioane Euro.

 

•   In cadrul Conferintei Natiunilor Unite privind schimbarile climatice (COP27) care a avut loc in luna noiembrie 2022, US Exim Bank a anuntat emiterea a doua scrisori de interes pentru finantarea serviciilor tehnice de pre-proiect furnizate de SUA in legatura cu proiectul Unitaile 3 si 4 de la Cernavoda, dezvoltat de filiala Societatii Nationale Nuclearelectrica S.A. Pe baza informatiilor preliminare prezentate, EXIM va putea lua in considerare finantarea pana la 50 milioane USD din contractul de export al SUA pentru servicii tehnice de pre-proiect ca parte a programului Engineering Multiplier Program (EMP) si pana la 3 miliarde USD din contractul de export al SUA pentru servicii de inginerie si de management de proiect pentru contractul de finalizare a Unitatilor 3 si 4 ale centralei nucleare de la Cernavoda.

 

•   In decembrie 2022, Guvernul Romaniei, la propunerea Ministerului Energiei, a aprobat proiectul de lege privind semnarea acordului de sprijin intre statul Roman si Societatea Nationala Nuclearelectrica S.A. pentru proiectul Unitatilor 3 si 4 Cernavoda, care a fost adoptat in data de 31 martie 2023 si astfel a devenit Legea nr. 74/2023.

 

Avand in vedere cele expuse mai sus, reiese ca Proiectul privind extinderea capacitatii de productie (Unitatie 3 si 4 de la CNE Cernavoda) reprezentand una din solutiile optime de acoperire a deficitului de capacitate de productie de energie electrica datorat necesitatii de inlocuire a capacitatilor energetice bazate pe combustibili fosili cu capacitati bazate pe tehnologii cu emisii reduse de carbon, beneficiind de sprijinul confirmat al Statului Roman.

 

Asa cum am aratat anterior, limitarile inerente cu privire la alocarea unor costuri istorice pentru Unitatile 3 si 4 isi au originile inainte de anul 1991, iar aceste limitari inerente au constituit o baza a opiniei cu rezerve pentru toate opiniile de audit exprimate de diversi auditori financiari ai SNN, pentru situatiile financiare IFRS incepand cu anul 1998.

 

  1. Paragraful de evidentiere a unor aspecte

In rapoartele de audit emise de auditorul financiar asupra situatiilor financiare individuale si consolidate pentru exercitiul financiar incheiat la 31.12.2022 este inclus urmatorul paragraf de evidentiere a unor aspecte:

 

“Fara a emite rezerve suplimentare asupra opiniei noastre, atragem atentia asupra Notei 1 din situatiile financiare individuale, care descrie aspecte cu privire la continuitatea activitatii filialei Energonuclear S.A. si a Proiectului Unitatilor 3 si 4. Valoarea totala recuperabila estimata a investitiei in Unitatile 3 si 4 din Cernavoda, incluzand de asemenea si toate elementele individuale capitalizate de catre Societate, a fost determinata de catre conducere bazandu-se pe anumite premise, judecati profesionale, probabilitati cu privire la evenimente ulterioare, care sunt considerate ca fiind rezonabile in circumstantele date, precum si pe alti factori, in ipoteza ca negocierile curente intre conducerea Societatii si partenerii sai de discutie privind investitia in aceste unitati vor fi incheiate cu succes. Aceste aspecte sunt sustinute de faptul ca in luna martie 2023 a fost adoptata Legea privind aprobarea semnarii Acordului de Sprijin intre Statul Roman si Societatea Nationala Nuclearelectrica SA pentru Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda. In eventualitatea in care oricare dintre premise, judecati profesionale, probabilitati cu privire la evenimente ulterioare si alti factori nu se materializeaza, aceasta ar putea cauza o ajustare materiala asupra valorii nete a activelor, datoriilor si rezultatelor individuale ale Societatii pentru exercitiul financiar curent sau viitor, impact care nu poate fi estimat rezonabil la data emiterii acestor situatii financiare individuale.”

 

Rapoartele de audit contin un astfel de paragraf de evidentiere a unor aspecte asupra continuitatii activitatii Energonuclear SA si a Proiectului Unitatilor 3 si 4 incepand cu raportul de audit emis pentru situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar incheiat la 31 decembrie 2012.

 

In completarea celor mentionate la punctul A de mai sus, cu privire la paragraful de evidentiere a unor aspecte din cadrul opiniei de audit, exprimata de auditorul financiar in raportul de audit emis pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate aferente exercitiului financiar incheiat la 31.12.2022, subliniem urmatoarele:

 

  1. Situatiile financiare individuale si consolidate ale SNN au fost intocmite in baza principiului continuitatii activitatii care presupune faptul ca SNN si filialele societatii isi vor continua activitatea, fara o reducere semnificativa a acesteia, si in viitorul previzibil.
  1. Principiul continuitatii activitatii presupune ca SNN si filialele societatii isi vor continua in mod normal functionarea pe o perioada de cel putin 12 luni din data raportarii.
  2. In continuitatea activitatii filialei Energonuclear S.A. si a Proiectului Unitatilor 3 si 4 sunt esentiale parcurgerea etapelor proiectului asa cum sunt ele descrise in acordul de sprijin intre statul Roman si Societatea Nationala Nuclearelectrica S.A. pentru proiectul Unitatilor 3 si 4 Cernavoda, care a fost adoptat prin Legea nr. 74/2023.
  3. Proiectul Unitatilor 3 si 4 se afla in Etapa I - etapa pregatitoare, avand o durata estimata de 24 de luni (2021-2023) si are ca obiective principale reoperationalizarea societatii de proiect Energonuclear si actualizarea documentatiei specifice pentru initierea proiectului.
  4. Dupa depasirea etapei pregatitoare, Proiectul trece in Etapa II care va consta in lucrari preliminare, avand o durata estimata de 30 de luni (2023-2025) si are ca obiective principale elaborarea ingineriei critice pentru definirea proiectului, structurarea si contractarea finantarii si agrearea unei arhitecturi contractuale adecvate pentru implementarea Proiectului, obtinerea opiniei favorabile a Comisiei Europene in urma notificarii Proiectului conform art. 41 din Tratatul EURATOM si, respectiv, a unei decizii pozitive in conformitate cu dispozitiile europene relevante in materia ajutorului de stat, obtinerea autorizatiei de securitate nucleara pentru etapa de constructie si luarea deciziei finale de investitie. La finalul acestei etape, se va reanaliza fezabilitatea Proiectului pe baza noilor indicatori tehnico-economici si se va lua Decizia Finala de Investire, care va permite trecerea Proiectului in Etapa III.
  5.  Etapa III este cea de constructie si se estimeaza a se desfasura in perioada: 2026-2030/2031 (finalizare U3 - 2030/finalizare U4 - 2031).
  6. Conform celor mentionate mai sus, Proiectul Unitatilor 3 si 4 este unul de lunga durata, in care un rol esential in continuarea lui il are finalizarea Etapei II, precum si indeplinirea tuturor condionalitatiilor mentionate in Acordul de sprijin si incadrarea acestora in termenele stabilite.

 

In prezent SNN si Energonuclear SA sunt implicate in mod intensiv in derularea proiectelor de investitii, implicit Proiectul Unitatilor 3 si 4, iar perspectiva continuitatii activitatii in urmatoarele 12 luni, care face subiectul paragrafului de evidentiere a unor aspecte in raportul de audit, nu consideram ca prezinta ingrijorare, fapt sustinut de eforturile deosebite pe care le fac SNN si Energonuclear in derularea acestui proiect si intarit de intrarea in vigoare a Legii nr.74/2023 privind aprobarea semnarii Acordului de sprijin dintre Statul Roman si SNN privind Proiectul Unitatile 3 si 4 CNE Cernavoda, care releva importanta strategica a acestui proiect. Asadar, societatea este increzatoarea in derularea acestui proiect de anvergura si de lunga durata, strategic din perspectiva companiei, dar si din perspectiva nationala. Evidentierea unor aspecte referitor la continuitatea activitatii Energonuclear si implicit a Proiectului Unitatilor 3 si 4 in raportul de audit le punem pe seama unei judecati profesionale prudente demonstrata de auditorul financiar, pe care o respectam, pe care am dezbatut-o cu auditorul financiar si asupra caruia am convenit sa revenim cu ocazia fiecarei misiuni de audit, intarind pozitia ferma si increzatoare a Societatii cu privire la acest Proiect.

 

Consideram ca aceste limitari vor inceta sa existe de la sine dupa finalizarea primelor etape ale proiectului aferent Unitatilor 3 si 4 si ca momentul oportun pentru eliminarea opiniei cu rezerve emisa de auditorul financiar independent, precum si a paragrafului de evidentiere a unor aspecte, este momentul obtinerii deciziei de investitie, pentru ca la momentul deciziei de investitie vor fi disponibile suficiente informatii pentru realizarea unei reevaluari in conformitate cu normele aplicabile. 

 

Avand in vedere cele expuse anterior, Societatea considera ca opinia cu rezerve si paragraful de evidentiere a unor aspecte nu reprezinta un factor disturbator in intelegerea pozitiei financiare la data de 31.12.2022, a performantei financiare si a fluxurilor de trezorerie aferente exercitiului incheiat la aceasi data, situatiile financiare intocmite la data de 31.12.2022 redand fidel activitatea economic-financiara a Societatii.

 

 

Director General                                                                    

Cosmin Ghita

 

Director Financiar

Dan Niculaie Faranga

 



 Print

Informatii furnizate prin IRIS, platforma de stiri a Bursei de Valori Bucuresti.

______________________

Bursa de Valori Bucuresti ("BVB") nu este responsabila de continutul acestui Raport. Emitentii ale caror instrumente financiare sunt tranzactionate pe pietele administrate de catre BVB au obligatia de a intocmi Rapoarte in conformitate cu prevederile legale si regulamentare incidente. BVB publica aceste Rapoarte in calitate de administrator al acestor piete, desemnat de catre ASF. In situatia in care, pentru informarea corespunzatoare a investitorilor, sunt publicate Rapoarte semnate de persoane diferite, sau cu informatii divergente, responsabilitatea juridica revine in totalitate semnatarilor respectivelor Rapoarte. BVB isi declina orice obligatie sau raspundere fata de emitenti sau terte parti, cu privire la realitatea, integralitatea si exactitatea informatiilor furnizate de catre acestia si distribuite de catre BVB. Utilizatorii website-ului au responsabilitatea de a verifica continutul rapoartelor. Orice raport (inclusiv orice prospect) care se adreseaza exclusiv unor persoane/tari specificate in acesta nu trebuie luate in considerare de catre persoanele / in tarile excluse. Termenii si conditiile, inclusiv restrictiile de utilizare si redistributie se aplica.


©2016 Bursa de Valori Bucuresti. Toate drepturile rezervate.