Stiri Piata


SOCEP S.A. - SOCP

Raport anual 2023

Data Publicare: 26.04.2024 18:00:21

Cod IRIS: 3A51F

CAP. I SINTEZA RAPORT ANUAL

conform Regulament ASF nr.5/2018

pentru exercitiul financiar 2023

 

SOCIETATEA EMITENTA                : SOCEP SA

SEDIUL SOCIAL                               : CONSTANTA, INCINTA PORT Dana 34

TELEFON/FAX                                  : 0241/693856; 0241/693759

COD UNIC INREGISTRARE             : RO 1870767

NR.ORDINE in REG.COM.               : J 13/643/1991

PIATA DE TRANZACTIONARE       : B.V.B. Cat.Standard, simbol SOCP

CAPITAL SOCIAL                             : 63.972.750,40 lei impartit in 639.727.504 actiuni nominative dematerializate cu valoarea nominala de 0,10 lei/actiune, din care varsat 43.645.878,86 lei si 20.326.871,54 lei nevarsat;

I.1 ACTIVITATEA SOCEP S.A.

1.1.  PREZENTAREA GENERALA

 

a)                 ACTIVITATEA DE BAZA consta in efectuarea de servicii portuare, respectiv: incarcari, descarcari, depozitari, expedieri marfuri generale si containere si a altor operatiuni conexe transporturilor navale.

            Aceste servicii sunt definite ca „manipulari” si au cod CAEN „5224”.

            b) DATA INFIINTARII SOCIETATII este 01.02.1991 in baza H.G.nr.19/1991 prin care s-a divizat fosta intreprindere de exploatare portuara a Ministerului Transporturilor.

            In urma divizarii au rezultat mai multe societati comerciale cu capital social integral de stat printre care si SOCEP SA.

            In anul 1996 SOCEP SA s-a privatizat integral, 60% prin programul de privatizare in masa (cupoane atribuite gratuit cetatenilor romani) si 40% prin cumpararea actiunilor de la stat de catre Asociatia Salariatilor.

            In prezent Asociatia s-a desfiintat, actiunile fiind distribuite nominal membrilor asociatiei.

 

            c) ACHIZITII SAU INSTRAINARI DE ACTIVE: In anul curent societatea a achizitionat sau a instrainat active dupa cum urmeaza:

 

                                                                                                                                 - lei –

Anul

Achizitii

Instrainari /casari

2023

6.496.843

1.143.288

 

            In cursul anului 2023 s-a inregistrat achizitii de imobilizari corporale si necorporale in suma de 6.496.843 lei.

Au fost scoase din functiune prin casare/vanzare imobilizari corporale in suma de 1.143.288 lei.

            In cursul anului 2023 din totalul investitiilor puse in functiune cu o valoare semnificativa, mentionam:

-          Macarale cheu                  - 4.179.241 lei;

-          Stivuitoare                        -   900.195 lei;

-          Incarcatoare                      -    535.322 lei;

 

d)      ELEMENTE DE EVALUARE GENERALA

 

Principalele elemente de evaluare generala in ultimii doi ani se prezinta astfel:

Nr.

Elemente

U.M.

2022

2023

crt.

1.

% piata detinuta

%

» 5

» 6

2.

Cifra de afaceri

lei

139.646.043

203.752.940

3.

Profit brut

lei

47.623.327

108.053.938

4.

Lichiditate

lei

24.214.736

84.376.732

 

            1.1.1.   EVALUAREA NIVELULUI TEHNIC, SERVICII PRESTATE SI PIATA DE   DESFACERE

 

            Principalele servicii prestate de SOCEP S.A. sunt:

            - manipulari marfuri, respectiv incarcari/descarcari marfuri solide vrac sau ambalate, inclusiv containere;

            - depozitari marfuri: marfuri solide vrac sau ambalate, inclusiv containere;

            - alte servicii.

            Piata de desfacere (vanzare) a acestor servicii este reprezentata de operatorii economici ce tranziteaza marfuri prin Portul Constanta si Constanta Sud Agigea.

            Evolutia ponderii acestor servicii in cifra de afaceri in ultimii trei ani se prezinta astfel:

 

SERVICII

2021

2022

2023

Lei

%

Lei

%

Lei

%

1. manipulari

74.640.858

92,28%

110.296.290

78,98%

178.172.525

87,45%

2. depozitari

3.846.776

4,76%

23.949.212

17,15%

22.824.547

11,20%

3. alte servicii

2.396.675

2,96%

5.400.540

3,87%

2.755.868

1,35%

TOTAL

80.884.308

100%

139.646.043

100%

203.752.940

100%

 

Variatia traficului de marfuri prin Portul Constanta se reflecta si in ponderea principalelor servicii in cifra de afaceri realizata.

Consideram ca, desi exista o puternica concurenta pe piata serviciilor portuare, SOCEP SA va reusi mentinerea unei cote de piata a serviciilor portuare de aproximativ 6%.

            In acest moment nu exista produse noi avute in vedere pentru care sa se afecteze un volum substantial de active in viitorul exercitiu financiar.

 

         1.1.2. APROVIZIONAREA TEHNICO – MATERIALA

 

            Serviciile de exploatare portuara prestate de SOCEP S.A. implica aprovizionari de utilitati (energie electrica, termica, apa, comunicatii), combustibili, piese de schimb si materiale consumabile diverse.

            Pentru utilitati sursele de aprovizionare sunt asigurate atat de Administratia Portului cat si de alti furnizori si sunt livrate in baza contractelor economice incheiate, in cantitatile solicitate. Pentru combustibili si materiale diverse sursele de aprovizionare sunt asigurate atat de pe platforma portuara cat si de pe piata Municipiului Constanta.

            Preturile de aprovizionare sunt de regula variabile, dificil de mentinut constante pe durate lungi de timp, utilizand de regula selectia de oferte.

 

            1.1.3. EVALUAREA ACTIVITATII DE VANZARE

            Activitatea societatii consta in prestari servicii (manipulari), si nu in vanzarea de produse.

In momentul de fata, in Portul Constanta principalii competitori sunt CHIMPEX S.A., UMEX S.A., Comvex S.A. si Constanta South Container Terminal SRL. Ponderea de piata este de aproximativ 6% din volumul marfurilor derulate in Portul Constanta.

 

1.1.4. FORTA DE MUNCA ANGAJATA

 

            Numarul de salariati pe categorii de meserii si grad de instruire este dimensionat in functie de volumul de activitate, tehnologiile de lucru utilizate si alte criterii specifice activitatii de exploatare portuara.

            Numarul efectic la data de 31 decembrie a fost de 442 angajati, avand niveluri de pregatire invatamant profesional, liceal sau studii superioare.

            Exista doua sindicate in companie, gradul de sindicalizare fiind de aproximativ 13%.

 

            1.1.5. IMPACTUL ACTIVITATII SOCEP S.A. ASUPRA MEDIULUI

            SOCEP S.A. isi desfasoara activitatea numai pe baza avizelor si autorizarilor obtinute de la autoritatea de mediu, respectandu-se astfel legislatia privind protectia mediului inconjurator. Din acest punct de vedere societatea este controlata de organele specializate ale institutiilor statului, nu a fost sanctionata pe aceasta linie si nu exista nici un litigiu in acest sens.

            Societatea este certificata conform standard ISO 14001:2015.

 

            1.1.6. ACTIVITATEA DE CERCETARE SI DEZVOLTARE

            Datorita specificului activitatii societatii, in exercitiul financiar al anului 2023 nu au fost efectuate cheltuieli pentru activitatea de cercetare si dezvoltare. In anul 2024 nu sunt preconizate astfel de cheltuieli.

 

            1.1.7.  ACTIVITATEA PRIVIND MANAGEMENTUL RISCULUI

 

            SOCEP S.A. este expusa urmatoarelor riscuri aferente instrumentelor financiare:

- riscul de credit

- riscul de lichiditate

- riscul de piata.

Managementul societatii se concentreaza asupra imprevizibilitatii pietelor financiare si cauta sa minimalizeze potentialele efecte nefavorabile asupra performantelor financiare ale societatii. Societatea nu utilizeaza instrumente financiare derivate pentru a se proteja impotriva expunerii la risc.

Riscul de credit

Riscul de credit reprezinta riscul ca societatea sa suporte o pierdere financiara, daca un client sau o contraparte intr-un instrument financiar nu reuseste sa-si indeplineasca obligatiile contractuale. Aceasta rezulta in principal din creante fata de clienti si numerar si echivalente de numerar.

Atunci cand evalueaza riscul de credit pentru banci si investitii financiare, managementul societatii se bazeaza pe evaluari independente cu privire la rating-ul acestora. Pentru clienti nu exista o evaluare independenta, managementul societatii evaluand situatia financiara a clientilor in functie de: bonitate, experienta trecuta si alti factori. Limitele de risc individuale se stabilesc pe baza calificativelor interne, conform limitelor stabilite de conducerea societatii.

Riscul de lichiditate

Riscul de lichiditate este riscul pe care societatea poate sa-l intampine cu privire la indeplinirea obligatiilor asociate datoriilor financiare a caror decontare se realizeaza in numerar sau alte active financiare. Managementul societatii urmareste previziunile privind necesarul de lichiditati al societatii pentru a se asigura ca exista numerar suficient pentru a raspunde nevoilor operationale. Conducerea societatii investeste surplusul de numerar in depozite la termen cu o scadenta de maximum 3 luni, asigurandu-se astfel o lichiditate suficienta. Datoriile societatii sunt constituite din datorii fata de furnizori, salariati, bugetul statului si bugetul asigurarilor sociale.

            In acest scop, societatea a contractat trei credite bancare de la BRD, denominate in euro, avand drept scop finantarea proiectelor de investitii.

Riscul de piata

   - Riscul valutar

Societatea este expusa riscului valutar legat in special de Euro si dolarul american. Riscul valutar este aferent creantelor, numerarului si echivalentelor de numerar in valuta. Societatea nu este acoperita impotriva riscului valutar, insa conducerea primeste regulat previziuni referitoare la evolutia cursului de schimb leu/euro si leu/USD.

             - Riscul de pret

          Societatea este expusa la riscul de pret aferent instrumentelor de capitaluri proprii detinute la alte societati si care nu sunt cotate la Bursa de Valori Bucuresti.

          - Riscul de rata a dobanzii

          Riscul de rata al dobanzii la care este expusa societatea este la nivelul creditelor contractate de la BRD.

Depozitele bancare ale societatii, care au maturitate mai mica de 3 luni, au o dobanda fixa.

 

            1.1.8. ELEMENTE DE PERSPECTIVA ALE ACTIVITATII SOCEP S.A.

 

            Tendintele fluctuante ale traficului portuar si cifrei de afaceri manifestate in ultimul an vor fi prezente in cursul anului 2024. Mentinerea unor tarife de referinta in Euro va influenta cifra de afaceri in conditiile evolutiei imprevizibile a cursurilor valutare.

            Cheltuielile de capital, care urmeaza a fi programate in anii urmatori, vor avea in vedere, in special, inlocuirea utilajelor invechite cu altele noi sau modernizarea celor existente care vor asigura mentinerea capacitatilor de exploatare portuara la standarde competitive si realizarea etapei a II-a a Terminalului de cereale.

            Estimam ca nu sunt in acest moment evenimente, tranzactii, schimbari economice care sa afecteze semnificativ veniturile din activitatea de baza.

 

I.2 ACTIVELE CORPORALE ALE SOCEP S.A.

 

            Principalele active corporale detinute de SOCEP S.A. sunt reprezentate de constructii si utilaje portuare amplasate pe MOL-urile II, III si radacinile acestor MOL-uri din Portul Constanta Nord si ocupa aproximativ 350 mii m.p. din domeniul public al portului.

            La data prezentei nu exista potentiale probleme legate de proprietatile SOCEP S.A.

 

I.3 PIATA VALORILOR MOBILIARE EMISE DE SOCEP S.A.

 

            Valorile mobiliare emise de SOCEP S.A. in numar de 639.727.504 actiuni nominative dematerializate cu valoarea nominala de 0,10 lei sunt tranzactionate la Bursa de Valori Bucuresti, categoria Standard, simbol "socp", incepand cu luna Octombrie 2005. Societatea nu a emis obligatiuni sau alte titluri de creanta.

Din anul 2012 SOCEP S.A. este actionar unic la societatea cu raspundere limitata SOCEFIN S.R.L. CONSTANTA, in conformitate cu Hotararea Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor din data de 23 februarie 2012. SOCEFIN S.R.L. Constanta are ca obiect principal de activitate cod CAEN 6420 – activitati ale holdingurilor si un capital social in suma de 30.000.000 lei.

            In anul 2021 s-au distribuit dividende in valoare de 4.881.741 lei, iar in 2022 s-au distribuit dividende, in suma de 27.628.576 lei. In anul 2023 nu s-au distribuit dividende.

In anul 2024 SOCEP nu intentioneaza sa emita obligatiuni.

 

I.4 CONDUCEREA SOCEP S.A.

 

            In conformitate cu hotararea Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor din 14 decembrie 2012, societatea este administrata in sistem dualist de un Consiliu de Supraveghere si un Directorat care isi desfasoara activitatea in conditiile prevazute de lege.

Incepand din data 11.06.2022 Consiliul de Supraveghere este format din 3 membri, in urma hotararii AGOA/27.04.2022. Componenta Consiliului de Supraveghere este urmatoarea:

-    DUSU NICULAE            -        Presedinte, vechime in functii de conducere peste 25 ani;

-    DUSU ION                      -        Vicepresedinte, vechime in functii de peste 25 ani;

-  SAMARA STERE            -        Vicepresedinte, vechime in functii de conducere peste 25 ani.

 

Din data de 09.07.2021 conform deciziei Consiliului de Supraveghere, Directoratul este format din 5 membri. Membrii Directoratului sunt:

·    Cazacu Dorinel             -           Presedinte Directorat

·    Codet Gabriel                -           Membru

·    Pavlicu Ramona            -           Membru

·    Ududec Cristian Mihai  -           Membru

·    Teodorescu Lucian        -           Membru

 

Membrii Directoratului au fost numiti in conformitate cu prevederile Actului Constitutiv al SOCEP SA, prin Hotararile Consiliului de Supraveghere.

Membrii Directoratului isi desfasoara activitatea in baza Contractelor de mandat aprobate de Consiliul de Supraveghere.

Dl. Dorinel Cazacu indeplineste functia de presedinte al Directoratului. Directorii nu au fost implicati in litigii sau proceduri administrative.

 

I.5. SITUATIA FINANCIAR – CONTABILA

Situatiile financiare individuale incheiate la 31.12.2023 sunt anexate. Ele au fost intocmite in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS) asa cum au fost adoptate de Uniunea Europeana si au fost auditate de societatea TGS Romania Assurance&Advisory Business Services SRL, reprezentata legal de domnul Christodoulos Seferis, conform raportului anexat.

 

a) Situatia pozitiei financiare:                                                                        - lei -

 

INDICATORI

U.M.

31.12.2021

31.12.2022

31.12.2023

I.         ACTIVE TOTALE

lei

448.103.250

482.062.703

651.337.967

1.1.

Active imobilizate

409.889.810

429.532.727

500.046.430

1.2.

Stocuri

885.583

1.249.828

1.101.972

1.3.

Clienti si alte creante

15.690.840

25.836.786

64.611.040

1.4.

Creante privind impozitul pe profit

827.289

782.360

752.847

1.5.

Cheltuieli in avans

232.524

446.266

448.947

1.6.

Numerar si echivalente de numerar

20.577.205

24.214.736

84.376.732

II.        PASIVE TOTALE

lei

448.103.250

482.062.703

651.337.967

2.1.

Capitaluri proprii

189.979.766

202.675.463

368.127.029

2.2.

Furnizori si alte datorii

9.326.878

38.899.105

46.995.744

2.3.

Datorii leasing aferente drepturilor de utilizare

180.222.516

174.672.153

171.353.740

2.4.

Datorii privind impozitul pe profit amanat si impozitul pe profit curent

5.239.119

6.833.903

16.814.843

2.5.

Imprumuturi pe termen lung (inclusiv dobanda)

62.405.278

55.013.594

44.485.291

2.6.

Provizioane

921.817

3.965.629

3.542.008

2.7.

Venituri in avans

7.875

2.856

19.312

 

 

b)      Contul de profit si pierderi

 

                                                                                                                                 - lei –

INDICATORI

U.M.

31.12.2021

31.12.2022

31.12.2023

CIFRA DE AFACERI

lei

80.884.308

139.646.043

203.752.940

VENITURI TOTALE

93.420.434

156.972.077

248.192.624

CHELTUIELI TOTALE

82.647.384

109.348.750

140.138.686

PROFIT BRUT

10.773.050

47.623.327

108.053.938

 

Dintre activele cu pondere de cel putin 10% din total active fac parte constructiile (32,76 %), instalatii tehnice (19,66%) si activele aferente drepturilor de utilizare (34,35%), iar ca element de cheltuieli cu o pondere de cel putin 15% din vanzarile nete (cifra de afaceri) fac parte cheltuiala cu beneficiile angajatilor (23,37%) si cheltuielile cu serviciile prestate de terti (16,28%).

 

 c) Fluxuri de trezorerie                                                                                                                                                                                                                  - lei -

 

31.12.2022

31.12.2023

I. NUMERAR NET DIN ACTIVITATILE DE EXPLOATARE

82.258.710

106.820.239

II. NUMERAR NET DIN ACTIVITATI DE INVESTITII

-47.638.387

-37.418.603

III. NUMERAR NET DIN ACTIVITATI DE FINANTARE

-31.134.461

-10.097.676

IV. CRESTEREA NETA A NUMERARULUI SI ECHIVALENTELOR DE NUMERAR (I+II+III)

3.485.862

59.303.960

V. INCIDENTA VARIATIEI CURSURILOR DE SCHIMB

151.669

858.036

VI. NUMERAR SI ECHIVALENTE DE NUMERAR LA INCEPUTUL EXERCITIULUI FINANCIAR

20.577.205

24.214.736

VII. NUMERAR SI ECHIVALENTE DE NUMERAR LA 31.12

24.214.736

84.376.732

 

I.6 INDICATORII ECONOMICO-FINANCIARI

 

 

MODUL DE CALCUL

REZULTATE

2022

2023

Active curente/Datorii curente

1,27

2,36

Capital imprumutat

   

--------------------------------- x 100

117,52

59,48

Capital propriu

   
     

Capital imprumutat

   

------------------------------ x 100

54,43

37,30

Capital angajat

 

 

Sold mediu clienti

   

---------------------------- x 360

56,54

51,96

Cifra de afaceri

   

 

 

 

Cifra afaceri/Active imobilizate

0,33

0,41

 

I.7. SCHIMBARI CARE AFECTEAZA CAPITALUL SI ADMINISTRAREA SOCIETATII COMERCIALE

 

In perioada de referinta nu s-au inregistrat cazuri de imposibilitate de respectare a obligatiilor financiare fata de creditori sau salariati.

 

 DIRECTOR GENERAL,                                         DIRECTOR ECONOMIC,

DORINEL CAZACU                                              CRISTIAN MIHAI UDUDEC

 



 Print

Informatii furnizate prin IRIS, platforma de stiri a Bursei de Valori Bucuresti.

______________________

Bursa de Valori Bucuresti ("BVB") nu este responsabila de continutul acestui Raport. Emitentii ale caror instrumente financiare sunt tranzactionate pe pietele administrate de catre BVB au obligatia de a intocmi Rapoarte in conformitate cu prevederile legale si regulamentare incidente. BVB publica aceste Rapoarte in calitate de administrator al acestor piete, desemnat de catre ASF. In situatia in care, pentru informarea corespunzatoare a investitorilor, sunt publicate Rapoarte semnate de persoane diferite, sau cu informatii divergente, responsabilitatea juridica revine in totalitate semnatarilor respectivelor Rapoarte. BVB isi declina orice obligatie sau raspundere fata de emitenti sau terte parti, cu privire la realitatea, integralitatea si exactitatea informatiilor furnizate de catre acestia si distribuite de catre BVB. Utilizatorii website-ului au responsabilitatea de a verifica continutul rapoartelor. Orice raport (inclusiv orice prospect) care se adreseaza exclusiv unor persoane/tari specificate in acesta nu trebuie luate in considerare de catre persoanele / in tarile excluse. Termenii si conditiile, inclusiv restrictiile de utilizare si redistributie se aplica.


©2016 Bursa de Valori Bucuresti. Toate drepturile rezervate.