Stiri Piata


BRD - GROUPE SOCIETE GENERALE S.A. - BRD

Rezultate financiare semestriale 30 iunie 2020

Data Publicare: 03.08.2020 7:52:25

Cod IRIS: FE7BB

Rezultatele grupului BRD in semestruL I 2020:

BRD isi susTine CLIENTII, MenTinand o buna PERFORMANTa financiara

Comunicat de presa

Bucuresti, 3 august 2020

Principalele tendinte comerciale si indicatori financiari ai BRD Groupe Societe Generale la 30 iunie 2020 la nivel consolidat, in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS):

-       Raspuns eficient la izbucnirea crizei prin masuri interne organizatorice si actiuni comerciale in sprijinul clientilor nostri 

-       Creditare robusta a companiilor si atragere solida de depozite retail: credite nete in crestere cu 1,2% in dinamica anuala beneficiind de o activitate de finantare sustinuta a companiilor (5,4% in dinamica anuala), cu o perfomanta dinamica a activitatii de leasing (portofoliul de leasing in crestere cu 16,6% fata de anul precent), in timp ce creditarea retail, desi influentata de masurile restrictive, si-a revenit incepand cu luna mai; inclinatia spre economisire determinata de pandemie a condus la cresterea depozitelor (+4,8% in dinamica anuala); si utilizare tot mai intensa a canalelor digitale (numarul de utilizatori activi unici, MyBRD Mobile & MyBRD Net, mai mare cu 19% in termeni anuali)

-       Performanta operationala rezilienta, rentabilitate a capitalului de doua cifre si fundamente solide

Ø  Bilant robust, cu o rata de adecvare a capitalurilor de 27% si lichiditate foarte confortabila

Ø  Active de buna calitate, cu rata creditelor neperformante de 4,0% la finalul lunii iunie 2020 si un grad ridicat de acoperire cu provizioane (74,5%)

-       Profit net de 415 milioane RON (fata de 787 milioane RON in semestrul I 2019), influentat de costul riscului negativ ce incorporeaza perspectiva economica deteriorata 

“In primul trimestru al anului, Romania si intreaga lume au intrat intr-o criza sanitara fara precedent, cu implicatii economice puternice, complexe si dificil de cuantificat.

Ne-am adaptat rapid si cu succes organizatia, aplicand imediat masuri corespunzatoare pentru protejarea angajatilor si clientilor nostri, pentru a asigura continuitatea activitatii, pentru a oferi sprijin adecvat clientilor si pentru a atenua impactul financiar asupra bancii.

Avand in vedere contextul semnificativ deteriorat, BRD a obtinut o performanta financiara globala rezilienta si continua sa se bazeze pe fundamente puternice, cu o rata de adecvare a capitalului solida, lichiditate confortabila si calitate ridicata a activelor.

Ultimele luni au amplificat orientarea catre serviciile digitale. Suntem pe deplin angajati sa raspundem acestor asteptari, in schimbare, ale pietei si acceleram planul de digitalizare, asa cum am demonstrat cu ultimele noastre lansari”, a declarat Francois Bloch, Directorul General al BRD Groupe Societe Generale.

Activitate comerciala dinamica, in pofida crizei, si performanta operationala rezilienta

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creantele din leasing, s-au majorat cu 1,2% fata de finalul lunii iunie 2019. Evolutia creditelor retail (-0,4% in dinamica anuala) a fost determinata de scaderea creditelor de consum (-3,6% in dinamica anuala), cauzata de reducerea abrupta a volumului de credite nou acordate in perioada restrictiilor si de credite nete cvasi stabile  in portofoliul BRD Finance (+0,4% an pe an), dar cu o tendinta vizibila de revenire incepand cu luna mai, atingand in luna iulie un nivel similar celui anterior crizei. Finantarea companiilor a crescut cu 5,4% fata de finalul lunii iunie 2019, evolutie sustinuta atat de creditele pentru IMM-uri (+7,2% in termeni anuali), cat si de cele acordate companiilor mari (+4,6% in termeni anuali). Portofoliul de leasing a crescut cu 16,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, fiind sustinut de finantarea vehiculelor comerciale si a echipamentelor pentru agricultura si industrie. BRD participa activ in programul IMM Invest.

Depozitele clientilor si-au consolidat baza deja solida de resurse retail. Cresterea anuala a depozitelor retail (+8,1% an pe an), cu un ritm aproape dublu fata de trimestrul precedent, a fost determinata de intrari mai mari de la clientii persoane fizice (+7,5% in dinamica anuala), cu conturi curente in crestere cu 32% in dinamica anuala. Depozitele corporate au scazut (-1,6% in termeni anuali), determinate de o contractie de doua cifre a depozitelor clientilor mari companii, influentate in principal de reducerea conturilor netranzactionale in EUR ca urmare a unei alegeri asumate de gestiune bilantiera, in timp ce resursele IMM-urilor au crescut puternic (+18,6% in dinamica anuala).

Indicatorul credite nete/depozite a fost de 65,2% la finalul lunii iunie 2020, in scadere cu 2,3 puncte procentuale fata de finalul lunii iunie 2019.

Digitalizarea serviciilor oferite de BRD a fost prioritara inca dinaintea perioadei de restrictii, care doar a evidentiat necesitatea de a accelera ritmul si de a lansa functionalitatile asteptate. Utilizarea canalelor digitale a continuat sa se intensifice, dupa cum reflecta avansul numarului de utilizatori activi unici ai serviciilor de internet si mobile banking, la 651 000 la sfarsitul lunii iunie 2020 (+19% in termeni anuali) si volumul de tranzactii prin canalele electronice in crestere rapida (+32% in termeni anuali) in primul  semestru al anului 2020. Apple Pay, o modalitate sigura si rapida de a efectua plati, este acum disponibila utilizatorilor digitali, iar clientii au acum posibilitatea sa isi actualizeze datele prin intermediul paginii de internet a bancii, www.brd.ro. Gradul de penetrare digitala pe segmentul companiilor a inregistrat un nivel foarte ridicat, cu mai mult de 96% din tranzactii realizate prin canale digitale. Experienta digitala a clientilor corporate a continuat sa fie imbunatatita, prin oferirea de noi solutii digitale: implementarea token-ului fizic BRD@ffice, ce incorporeaza ultimele standarde de securitate si automatizarea fluxului de acreditive, ce succede automatizarii fluxului scrisorilor de garantie, apropiindu-ne astfel de digitalizarea integrala a ofertei de trade finance.

In premiera in Europa, BRD in parteneriat cu Mastercard si Octet Europe, ofera IMM-urilor acces usor si gratuit la o platforma internationala de comert. Platforma faciliteaza parteneriatele de afaceri si asigura realizarea de tranzactii comerciale intr-un mod sigur si simplu.

Venitul net bancar al Grupului BRD a fost de 1.512 milioane RON in semestrul I 2020, in scadere cu 6,0% fata de perioada similara a anului trecut, determinat in special de scaderea veniturilor din comisioane si a altor categorii de venituri, in timp ce veniturile nete din dobanzi au dovedit rezilienta. Evolutia cvasi-stabila a veniturilor nete din dobanzi fata de anul precedent (-0,3%) este rezultatul combinat al scaderii creditelor nou acordate persoanelor fizice (in mod special a creditelor de consum) in contextul restrictiilor, declinului ratelor determinat de criza (media ratei de dobanda ROBOR la 3 luni a fost de 2,72% in semestrul I 2020 fata de 3,20% in semestrul I 2019) si efectelor nefavorabile de structura. Scaderea veniturilor nete din comisioane, -14% in semestrul I 2020 fata de perioada similara a anului trecut, a fost determinata in principal de schimbarile reglementare, volume mai mici si actiuni comerciale in sprijinul clientilor. Evolutia altor venituri bancare se explica in principal printr-un efect de baza determinat de castiguri semnificative din reevaluare inregistrate in semestrul I 2019.

Cheltuielile operationale au scazut usor in prima jumatate a anului 2020 in comparatie cu perioada similara a anului trecut, atingand 800 milioane RON. Costurile reglementare (cu Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare si Fondul de Rezolutie) au avut o contributie favorabila, scazand cu 40%, la 43 milioane RON, de la 72 milioane RON in 2019. Cheltuielile cu personalul au crescut doar moderat (+2,2% fata de anul precedent), in principal datorita ajustarilor salariale din 2019, intr-un context de accelerare a cresterii salariilor la nivelul intregii economii. Criza COVID-19 a adus costuri suplimentare, care au fost necesare atat pentru protectia angajatilor nostri, cat si a clientilor. Au fost achizitionate materiale de protectie si au fost implementate masuri de preventie in toate unitatile. Planul de transformare digitala a continuat, chiar a accelerat pe anumite proiecte de importanta strategica pentru banca. Influentate in principal de elementele descrise mai sus (costuri sanitare si IT&C), alte categorii de costuri au crescut cu 4,8% in H1 2020 fata de perioada similara a anului trecut. Analizand evolutia trimestriala si excluzand costurile sanitare si efectul nefavorabil generat de ajustarile din anul precedent recunoscute in iunie 2019, cheltuielile operationale au scazut in comparatie cu trimestrul II 2019, reflectand actiunile de economisire implementate deja in trimestrul II 2020.

Avand in vedere toate cele de mai sus, indicatorul cost/ venit la nivelul Grupului BRD a crescut moderat la 52,9%, de la 50,0% in perioada similara a anului trecut. Avand in vedere contextul puternic deteriorat, Grupul BRD a inregistrat o performanta operationala rezilienta, profitul operational brut atingand 713 milioane RON in semestrul I  2020 fata de 805 milioane RON in semestrul I 2019.

Calitatea portofoliului de credite a ramas solida, cu o rata NPL (creditele neperformante conform definitiei ABE) de 4,0% la finalul lunii iunie 2020 (fata de 3,8% la finalul lunii iunie 2019) si un nivel ridicat de acoperire a expunerilor neperformante (grad de acoperire de 74,5% la finalul lunii iunie 2020 fata de 75,7% la finalul lunii iunie 2019). Costul net al riscului a devenit negativ, atingand 225 milioane RON, fata de o eliberare de provizioane de 144 milioane RON in primul semestru al anului 2019, ce reflecta in principal deteriorarea perspectivei economice.

Ca urmare a celor de mai sus, profitul Grupului BRD a fost de 415 milioane RON in semestrul I 2020, fata de 787 milioane RON in semestrul I 2019.

BRD se bazeaza pe fundamente bilantiere solide. Rata de solvabilitate este la un nivel confortabil, atingand 27% la finalul lunii iunie 2020 (fata de 20% la finalul lunii iunie 2019), cea mai mare parte a cresterii fiind explicata de integrarea in totalitate a profitului aferent anului 2019, permitand astfel cea mai mare capacitate de sustinere a economiei in contextul actual de criza.

Raspuns rapid si responsabil la criza

Ca raspuns la actuala criza, BRD si-a adaptat rapid si cu succes organizatia, pentru a asigura continuitatea activitatii. Munca de acasa a fost pusa in aplicare pe scara larga, iar masurile de preventie au continuat sa fie aplicate in toate unitatile, siguranta clientilor si a angajatilor nostri fiind prioritara.

BRD s-a dovedit din nou un partener de incredere si a stat alaturi de clientii sai in aceste momente dificile, oferind flexibilitate in rambursarea creditelor pentru mai mult de 44 000 de clienti (atat in baza moratoriului BRD, cat si a celui legislativ). Pentru a raspunde rapid la solicitarile clientilor, capacitatile contact center-ului au fost sporite si a fost creata o pagina web dedicata. Utilizarea canalelor digitale a fost incurajata prin oferirea accesului gratuit si tranzactii fara comision pe platformele MyBRD de mobil si internet banking, in perioada 15 martie – 15 iunie. Interactiunea cu companiile a fost si mai digitalizata (semnatura electronica, aplicatii front-end pe internet) ca raspuns la contextul actual COVID-19. Au fost organizate conferinte online #Restartam impreuna, prin intermediul carora le-am impartasit clientilor BRD din experienta noastra, oferindu-le totodata mai mult confort in luarea deciziilor, in mediul de afaceri curent, cu mari provocari.

Rezultatele financiare ale Grupului BRD la finalul primelor 6 luni ale anului 2020 sunt disponibile pentru public si investitori pe site-ul web al bancii, www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Societe Generale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti.

Nota: Daca nu se mentioneza altfel, toate variatiile sunt in comparatie cu primul semestru al anului 2019 (pentru elementele aferente contului de profit si pierdere) sau finalul lunii iunie 2019 (pentru elementele de bilant).

Rata NPL, rata de acoperire a expunerilor neperformante, la nivel individual

BRD - Groupe Societe Generale opereaza o retea de 625 de unitati. BRD ocupa o pozitie importanta pe piata romaneasca a cardurilor, cu aproximativ 2,41 milioane de carduri si o retea de acceptare de aproximativ 30,000 POS si aproape 1,500 ATM-uri. Activele totale ale bancii erau, la finalul lunii iunie 2020, de 58,39 mld RON.

BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 149.000 de angajati in 67 de tari si peste 31 de milioane de clienti in intreaga lume, in trei activitati-cheie:

 

·          Retail banking in Franta

·          Retail banking international, Asigurari si Servicii financiare pentru companii

·          Global Banking si Solutii pentru Investitori.

 

Contact media:

Traian Traicu_021 301 61 50_traian.traicu@brd.ro

 

 



 Print

Informatii furnizate prin IRIS, platforma de stiri a Bursei de Valori Bucuresti.

______________________

Bursa de Valori Bucuresti ("BVB") nu este responsabila de continutul acestui Raport. Emitentii ale caror instrumente financiare sunt tranzactionate pe pietele administrate de catre BVB au obligatia de a intocmi Rapoarte in conformitate cu prevederile legale si regulamentare incidente. BVB publica aceste Rapoarte in calitate de administrator al acestor piete, desemnat de catre ASF. In situatia in care, pentru informarea corespunzatoare a investitorilor, sunt publicate Rapoarte semnate de persoane diferite, sau cu informatii divergente, responsabilitatea juridica revine in totalitate semnatarilor respectivelor Rapoarte. BVB isi declina orice obligatie sau raspundere fata de emitenti sau terte parti, cu privire la realitatea, integralitatea si exactitatea informatiilor furnizate de catre acestia si distribuite de catre BVB. Utilizatorii website-ului au responsabilitatea de a verifica continutul rapoartelor. Orice raport (inclusiv orice prospect) care se adreseaza exclusiv unor persoane/tari specificate in acesta nu trebuie luate in considerare de catre persoanele / in tarile excluse. Termenii si conditiile, inclusiv restrictiile de utilizare si redistributie se aplica.


©2016 Bursa de Valori Bucuresti. Toate drepturile rezervate.