RAPORTUL ADMINISTRATORILOR
ianuarie-martie 2019
Raport Trimestrul I conform:
|
IFRS
|
Pentru exercitiul financiar :
|
31.03.2019
|
Data raportului:
|
15.05.2019
|
Denumirea societatii comerciale:
|
Antibiotice SA
|
Sediul social:
|
Iasi, Strada V.Lupului nr.1
|
Numarul de telefon:
|
0232/209000;fax: 0232/209633
|
Codul de inregistrare fiscala:
|
RO1973096
|
Numar de ordine in Registrul Comertului:
|
J22/285/1991
|
Piata reglementata pe care se
tranzactioneaza valorile mobiliare emise
|
Bursa de Valori Bucuresti
|
Capitalul social subscris si varsat:
|
67.133.804 lei
|
Principalele caracteristice ale valorilor
mobiliare emise de societatea comerciala:
|
actiuni nominative, valoarea nominala: 0,10 lei
|
In primul trimestru al anului curent, Antibiotice SA a realizat venituri din vanzari de 65,07 milioane lei in crestere cu 10% comparativ cu perioada similara a anului 2018.
SITUATIA REZULTATULUI GLOBAL
Situatia rezultatului global (LEI)
|
31.03.2018
|
31.03.2019
|
2019/2018
|
1
|
2
|
3
|
4=3/2
|
Venituri din vanzari
|
59.220.466
|
65.066.014
|
1,10
|
Alte venituri din exploatare
|
10.234.373
|
8.952.087
|
0,87
|
Venituri aferente costurilor stocurilor de produse
|
14.149.596
|
16.661.315
|
1,18
|
Venituri din activitatea realizata de entitate si capitalizata
|
765.128
|
1.035.011
|
1,35
|
Cheltuieli cu materiile prime si materialele consumabile
|
31.624.850
|
33.120.317
|
1,05
|
Cheltuieli cu personalul
|
20.535.077
|
23.718.951
|
1,16
|
Cheltuieli cu amortizarea si deprecierea
|
4.847.956
|
5.159.090
|
1,06
|
Alte cheltuieli de exploatare
|
23.530.703
|
24.549.531
|
1,04
|
Profit din exploatare
|
3.830.977
|
5.166.539
|
1,35
|
Costuri de finantare
|
-571.013
|
-1.032.744
|
1,81
|
Profit inainte de impozitare
|
3.259.964
|
4.133.795
|
1,27
|
Cheltuieli cu impozit pe profit curent si amanat
|
0
|
864.384
|
|
Profit
|
3.259.964
|
3.269.411
|
1,00
|
Cresterea veniturilor din vanzari cu 10% in trimestrul I 2019 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2018 a fost determinata de cresterea cu 19,11% a veniturilor din vanzari pe piata interna.
Piata interna
Veniturile din vanzari pe piata interna au crescut de la 29,3 milioane lei in trimestrul I 2018 la 34,9 milioane lei in trimestrul I 2019. Structural, evolutia pozitiva a fost influentata de:
- Produsele de top ale companiei cu vanzari traditional ridicate in aceasta perioada (produse injectabile pentru spitale: amoxicilina cu acid clavulanic, colistina, meropenem, imipenem cu cilastatina; produse de uz oral: cefixima, amoxicilina, gama glicerina)
- Performanta unor produse relativ recente introduse in portofoliul companiei (gama memantina, gama suplimente alimentare – Silithor(hepatoprotector), Fluxiv (circulatie venoasa).
(mil. lei)
|
|
|
|
Denumire indicator*
|
31.03.2018
|
31.03.2019
|
∆ Ian - mart 2019/2018
|
Vanzari nete (piata interna)
|
29,28
|
34,90
|
19,2%
|
Vanzari distributie Sell IN
|
76,36
|
82,43
|
8,0%
|
Vanzari Sell OUT (Farmacii+Spitale)
|
82,90
|
85,44
|
3,1%
|
*estimare (sursa datelor: Cegedim Romania)
Politica de marketing si vanzari pe piata interna a fost orientata catre o structura de vanzare profitabila, catre optimizarea potentialului produselor pe piata relevanta (piata aferenta moleculelor existente in protofoliu), precum si catre optimizarea nivelului de stoc de la partenerii din piata – distribuitori si farmacii.
Piata internationala
Compania Antibiotice si-a atins obiectivul de vanzari planificat pentru Trim I 2019 pentru piata internationala, in valoare de aproximativ 30 milioane lei. Principalele piete de desfacere sunt in Asia, America de Nord si Europa, vanzarile in aceste zone reprezentand aproximativ 70% din veniturile din vanzari la export in trim I 2019.
Strategia de extindere a prezentei brandului Antibiotice la nivel international vizeaza pe de o parte dezvoltarea pe verticala in teritoriile in care firma are deschise reprezentante proprii (Vietnam, Ucraina, Moldova) prin inregistrarea de noi produse, cat si abordarea de noi piete, in special din Europa si Asia de Sud Est, prin parteneriate cu distribuitori locali, parteneriate de out-licensing, contract manufacturing sau co-marketing.
Pentru anul 2019, Antibiotice Iasi si-a propus consolidarea pozitiei de lider mondial pentru substanta activa Nistatina pe pietele traditionale din SUA, Germania, Olanda, Brazilia, China, India si Vietnam, in paralel cu dezvoltarea de proiecte noi pe piete din America de Sud si America de Nord.
Pentru produsele finite fabricate pe fluxuri de productie autorizate de catre autoritatile din Europa si SUA, compania si-a stabilit pentru anul 2019 o crestere de 20% comparativ cu anul anterior, in contextul unui plan multianual de expansiune teritoriala.
In structura, situatia cheltuielilor inregistrate se prezinta astfel:
Ø Cheltuieli cu materiile prime si materialele consumabile, in valoare de 33,12 milioane lei, cu 5% mai mare decat valoarea inregistrata in aceiasi perioada a anului 2018. Cresterea cheltuielilor cu materiile prime si materiale consumabile a fost determinata de necesitatea cresterii productiei in Sectia Unguente si Supozitoare, pentru a asigura stocul de produse finite necesar in perioada in care va fi oprita productia pentru a se face trecerea de pe fluxul vechi pe fluxul nou de fabricatie.
Ø Cheltuieli cu personalul, in valoare de 23,72 milioane lei, cu 16% mai mare comparativ cu valoarea inregistrata in trimestrul I al anului 2018. Cresterea valorii acestor cheltuieli este ca urmare a implementarii unui sistem unitar si modern de salarizare, cu scopul alinierii pachetului de beneficii la nivelul de performanta al fiecarui salariat.
Ø Cheltuieli cu amortizarea si deprecierea, in valoare de 5,16 milioane lei, cu 6% mai mare comparativ cu valoarea inregistrata in aceiasi perioada a anului precedent. Cresterea se datoreaza:
- majorarii valorii cladirilor prin reevaluare, efectuata in anul 2018, conform cerintelor legale;
- serializarii produselor farmaceutice comercializate pe piata europeana si alte piete reglementate, care a intrat in vigoare incepand cu data de 09.02.2019 (in anul 2018 s-au facut investitii in echipamente si soft-uri necesare pentru implementarea serializarii).
Ø Alte cheltuieli de exploatare, sunt in valoare de 24,55 milioane lei, cu 4% mai mare comparativ cu valoarea inregistrata in aceiasi perioada a anului 2018, cresterea fiind datorata in principal estimarii unui nivel mai mare al taxei claw-back.
Intrucat, la data prezentului raport, taxa claw-back este la valoare estimata, calculele finale nu au fost comunicate de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate, valoarea profitului din trimestrul II al anului 2019 va fi influentata de nivelul efectiv al taxei.
Ø Ca urmare a veniturilor inregistrate si a cheltuielilor efectuate, in trimestrul I anul 2019 profitul brut este in valoare de 4,13 milioane lei in crestere cu 27% comparativ cu valoarea inregistrata in aceiasi perioada a anului 2018.
Ø Profitul net este in valoare de 3,27 milioane lei, la nivelul valorii inregistrate in trimestrul I al anului 2018.
Situatia pozitiei financiare
La data de 31.03.2019 activele societatii sunt in valoare de 717,39 milioane lei in crestere cu 2% comparativ cu valoarea inregistrata la data de 01.01.2019.
|
01.01.2019
|
31.03.2019
|
31.03.2019/ 01.01.2019
|
ACTIVE
|
|
|
|
ACTIVE IMOBILIZATE
|
|
|
|
Imobilizari corporale
|
310.640.665
|
311.128.093
|
1,00
|
Imobilizari necorporale
|
15.028.716
|
15.343.193
|
1,02
|
TOTAL ACTIVE IMOBILIZATE
|
325.669.381
|
326.471.286
|
1,00
|
ACTIVE CIRCULANTE
|
|
|
|
Stocuri
|
64.964.661
|
90.545.148
|
1,39
|
Creante comerciale si similare
|
313.094.458
|
293.740.560
|
0,94
|
Numerar si echivalente numerar
|
2.376.682
|
6.629.907
|
2,79
|
TOTAL ACTIVE CIRCULANTE
|
380.435.801
|
390.915.615
|
1,03
|
TOTAL ACTIVE
|
706.105.182
|
717.386.901
|
1,02
|
DATORII
|
|
|
|
DATORII CURENTE
|
|
|
|
Datorii comerciale si similare
|
67.171.084
|
68.554.572
|
1,02
|
Sume datorate institutiilor de credit
|
100.729.229
|
103.288.593
|
1,03
|
Datorii din impozite si taxe curente
|
10.421.393
|
11.045.342
|
1,06
|
Subventii pentru investitii
|
637.008
|
665.292
|
1,04
|
TOTAL DATORII CURENTE
|
178.958.714
|
183.553.799
|
1,03
|
DATORII PE TERMEN LUNG
|
|
|
|
Subventii pentru investitii
|
2.489.791
|
2.635.443
|
1,06
|
Impozit amanat
|
25.266.930
|
26.131.314
|
1,03
|
Sume datorate institutiilor de credit
|
26.662.433
|
29.069.619
|
1,09
|
TOTAL DATORII TERMEN LUNG
|
54.419.154
|
57.836.376
|
1,06
|
TOTAL DATORII
|
233.377.868
|
241.390.175
|
1,03
|
Capital social si rezerve
|
|
|
|
Capital social
|
264.835.156
|
264.835.156
|
1,00
|
Rezerve din reevaluare
|
53.459.597
|
52.762.906
|
0,99
|
Rezerve legale
|
13.426.761
|
13.426.761
|
1,00
|
Alte rezerve
|
190.422.002
|
190.422.002
|
1,00
|
Rezultatul reportat
|
-60.182.699
|
-48.719.510
|
0,81
|
Repartizarea profitului
|
-23.537.290
|
0
|
0,00
|
Rezultatul curent
|
34.303.788
|
3.269.411
|
0,10
|
TOTAL CAPITALURI PROPRII
|
472.727.315
|
475.996.726
|
1,00
|
TOTAL CAPITALURI SI DATORII
|
706.105.183
|
717.386.901
|
1,02
|
La data de 31.03.2019 activele circulante au inregistrat o crestere cu 3% comparativ cu valoarea de la inceputul anului 2019, datorata majorarii stocurilor de materii prime si produse finite. Achizitiile de materii prime sunt necesare pentru realizarea unei productii suplimentare la Sectia Unguente si Supozitoare pentru asigurarea continuitatii vanzarilor pentru perioada in care se va face trecerea de pe fluxul vechi pe fluxul nou de fabricatie.
La data de 31.03.2019 in comparatie cu inceputul anului, s-a inregistrat o diminuare a valorii creantelor comerciale cu 6%, efect al masurilor continue de optimizare a relatiilor comerciale cu clienti.
Datoriile curente inregistreaza o valoare de 183,55 milioane lei in crestere cu 3,0% comparativ cu inceputul anului 2019 datorita cresterii creditelor pe termen scurt si a datoriilor catre furnizori cat si cresterii datoriilor din impozite si taxe curente.
Sumele incasate in trimestrul I 2019, aferente proiectului ,,Modernizarea Consumului de Energie la Consumatori Industriali”, cofinantat din fonduri europene, avand ca obiectiv reducerea consumului specific de energie, au determinat o crestere a subventiilor pentru investitii cu 6%.
In anul 2018, pentru asigurarea finantarii investitiilor in noua sectie de unguente si supozitoare si pentru achizitia echipamentelor necesare pentru conformarea la cerintele de serializare, s-a contractat un credit bancar pe termen lung, a carui utilizare a determinat cresterea valorii datoriilor pe termen lung cu 6%, comparativ cu data de 31.12.2018.
La data de 31.03.2019 nu sunt inregistrate obligatii restante la bugetul statului.
Sintetizand situatiile financiare, prezentam efectele activitatilor derulate, prin urmatorii indicatori:
Denumire indicator
|
Formula de calcul
|
31.03.2018
|
31.03.2019
|
Lichiditatea curenta
|
Active curente/Datorii curente
|
2,22
|
2,14
|
Grad de indatorare
|
Capital imprumutat/Capital propriu x 100
|
20,03%
|
27,81%
|
Viteza de rotatie a debitelor clienti
|
Sold mediu clienti/Venituri din vanzari x Timp
|
370 zile
|
371 zile
|
Viteza de rotatie a activelor imobilizate
|
Venituri din vanzari/Active imobilizate
|
0,25
|
0,20
|
Valorile indicatorilor economico-financiari la data de 31.03.2019 evidentiaza o situatie financiara echilibrata.
Gradul de indatorare a crescut cu 38,88% in comparatie cu perioada similara a anului precedent ca urmare a sustinerii proiectelor de investitii.
In ceea ce priveste viteza de rotatie a debitelor clienti, prin raportarea la aceiasi perioada a anului 2018, durata de incasare are o valoare asemanatoare, dar in comparatie cu inceputul anului s-a inregistrat o diminuare a valorii creantelor.
Cash flow
Nivelul numerarului si a echivalentelor de numerar la data de 01.01.2019 este de -98,35 milioane lei, reprezentand linii de credit in valoare de 100,73 milioane lei din care 2,38 milioane lei au ramas disponibili neutilizati in conturi la banci din aceleasi linii de credit. Incasarile in numerar din activitatea de exploatare au fost de 95,49 milioane lei. Valoarea platilor in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii este de 47,17 milioane lei, iar a platilor catre si in numele angajatilor, in legatura cu personalul este de 22,06 milioane lei.
Platile efectuate in trimestrul I al anului 2019 reprezentand impozite, taxe si dobanzi bancare sunt in valoare de 11,74 milioane lei.
Platile efectuate in acest trimestru, pentru activitatea de investitii sunt in valoare de 14,37 milioane lei.
La data de 31.03.2019 nivelul numerarului si a echivalentelor de numerar este de -99,06 milioane lei reprezentand linii de credit in valoare de 105,69 milioane lei (din care linie de credit pe termen scurt in valoare de 103,29 milioane lei si credit pe termen lung in valoare 2,4 milioane lei), din care 6,63 milioane lei au ramas disponibili neutilizati in conturi la banci din aceleasi linii de credit.
Situatiile financiare la primul trimestru nu au fost auditate de auditorul financiar, aceasta operatiune urmand a fi realizata la semestrul I.
Motorul cresterii se bazeaza pe proiecte noi
In trimestrul I 2019 s-au derulat activitati in cadrul a 21 de proiecte noi de cercetare: 12 produse solide orale (dintre care 5 suplimente), 5 produse topice si 4 produse injectabile. Aceste proiecte acopera clasele terapeutice care definesc portofoliul companiei Antibiotice: antiinfectioase orale, antiinfectioase injectabile, produse dermatologice, cardiovasculare antiinflamatoare nesteroidiene, medicamente pentru sistemul digestiv si medicamente pentru sanatatea femeii.
Mentinerea portofoliul actual de medicamente s-a realizat prin updatarea documentatiei de autorizare atat pentru piata interna cat si pentru pietele externe (s-au finalizat 5 proceduri de reautorizare nationala si s-au reautorizat 5 produse pe piete internationale).
Portofoliu pentru piete externe a fost extins in trimestrul I 2019 cu un produs (in 2 concentratii) din clasa antibioticelor betalactamice peniciline, prin finalizarea procedurii de autorizare descentralizata in 2 tari membre ale Uniunii Europene. De asemenea portofoliul de suplimente alimentare a fost completat cu un nou produs din clasa tract digestiv si metabolism.
Pentru anul 2019 principalele obiective ale activitatii de Cercetare Dezvoltare sunt: dezvoltarea produselor noi si optimizarea celor deja existente in portofoliul companiei si extinderea colaborarii stiintifice cu centre de cercetare si centre universitare.
Evenimente relevante
Compania Antibiotice, in contextul actual al pietei farmaceutice din Romania, reprezinta*:
- lider in piata relevanta dupa volumul vanzarilor (8 milioane cutii, 12,2% din piata relevanta);
- Locul 2 in piata relevanta dupa valoarea vanzarilor (85,4 milioane lei, 8,84% din piata relevanta)
- Locul 2 in piata relevanta cu o cota de piata valorica de 8,84% (dintr-un numar de 153 de competitor);
- Locul 3 in piata relevanta, dupa numarul de unitati indivizibile vandute (112,6 milioane U.I., 7,4% din piata relevanta)
- lider in piata totala, dupa numarul de unguente vandute (25% din piata totala, 34,3% din piata relevanta)
- lider in piata totala, dupa numarul de supozitoare vandute (42,3% din piata totala, 46% din piata relevanta)
- lider in piata totala, dupa numarul de pulberi injectabile – flacoane vandute (68,5% din piata totala, 90% din piata relevanta)
* sursa datelor – firma de studii de piata pharma, Cegedim Romania
Concluzii:
Venituri din vanzari superioare cu 10% comparativ cu anul 2018;
Diminuarea valorii creantelor comerciale cu 6%, efect al masurilor de optimizare a relatiilor comerciale cu clientii.
Presedintele Consiliului de Administratie
Ec.Ioan NANI
Director Economic
Ec. Paula Coman
Raportul aferent Trim I 2019 poate fi consultat si in link-ul de mai jos: